Nieuwezijds Voorburgwal
- Aangelegd in 1385, met een gracht en een burgwal, en onderdeel van de Wallen.
- Gedempt in 1884 om ruimte te maken voor wegverkeer. Hier rijden sinds 1903 de lijnen 1 en 2 van elektrische trams. Later komen daar de lijnen 3 (1906-1929), 5, 13 en 17 bij.
- De stad vernieuwt: alhier veschijnt in 1912 de eerste Amsterdamse verkeersagent en in 1964 de eerste parkeermeters.
- De straat is de Fleetstreet van Amsterdam. Veel kranten vestigen zich hier: Het Algemeen Handelsblad (vestiging 1831, bouw in 1903 op nummer 234-240), de Amsterdammer, Het Nieuws van de Dag, De Telegraaf (bouw in 1928 op nummer 225), De Tijd, De Nieuwe Dag, De Standaard en De Volkskrant. Ook zijn er veel drukkerijen, persbureaus en een journalistencafé (Scheltema). Na de Duitse bezetting krijgen de verzetskranten Het Parool en Trouw het gebouw en de persen van De Telegraaf, dat een verschijningsverbod had.
- In 1966 is de straat het toneel van het ’bouwvakkersoproer’: de Telegraafrellen. Tussen 1967 en 1976 verlaten de kranten de Nieuwezijds Voorburgwal.
De Nieuwezijds Voorburgwal voor de demping in 1884, met rechts een schilderij van Gerrit Adriae